Állatok a ház körül – játékcsomag

posted in: Kukkants bele!, nagycsoportosoknak | 0

Ez a játékcsomag a nagycsoportosoknak készült, így a benne lévő feladatok is azokra a képesség területeket helyezik előtérbe, amelyek az iskolába induláshoz szükségesek. Például a vizuális észlelés, számsorozat létrehozása, kiegészítés ugyanannyira, logikai gondolkodás, írásmozgás, síkban történő tájékozódás, irányokat jelölő fogalmak használata. Persze a játékok mégiscsak az állatokról szólnak, így a tulajdonságaikról is sok-sok említést tehettek játék közben. Nézz bele!

Amikor az állatokkal ismerkedünk, igyekszünk olyan alkalmakat teremteni, amikor valódi tapasztalatok során figyelhetjük meg a tulajdonságaikat. Ellátogatunk egy közeli tanyára, megnézünk egy baromfiudvart, vagy kirándulunk az állatkertbe, vadasparkba. Ezeket az élményeket semmi nem pótolhatja, a valódi tudás megszerzéséhez óvodás korban még egyértelműen szükségesek. Később azonban még sokáig beszélgetünk az átélt tapasztalatokról és a játékok segítségével fel is eleveníthetjük mindazt, amit megtudtunk.

Nézd meg jól a képeken látható állatokat (1) és tedd melléjük azokat a tulajdonságokat, amelyek igazak rájuk!

Figyeld meg jól a képrészleteket (2.) és találd ki, melyik állatra gondoltam! Válaszd ki a megfelelő állatot és tedd a három tulajdonság mellé. Ez a játék tulajdonképpen az előző fordítottja.

(A kivágandó képek oldalát jelöli a 3. szám, de ez itt most nem látható.)

Miért hasznosak az állatok? Kösd össze a képeket! (4.)

Kitalálod, melyik állat a kakukktojás? (5.)

Az izgő-mozgó állatokat nem könnyű lefotózni! Figyeld meg jól a kis képrészleteket és találd ki, melyik állatról készültek! (6.)

Ezeket a foltos teheneket nem könnyű megkülönböztetni! Megtalálod, melyik folt kié? (7.)

Az írás, olvasás elsajátításának az egyik feltétele az alakészlelés megfelelő fejlettségi szintje. Ennek a két feladatnak a megoldása során fejlődik a vizuális észlelés (alakészlelés) pontossága, a vizuális figyelem és az összehasonlítás képessége is.

A vonalvezetést segítő feladatnál mindegy, hogy merre haladnak az állatok, de az út végén mindegyiknek a saját eledeléhez kell jutnia (8.)

Igazi titkosírás feladat az egyszerű rejtjeleket tartalmazó, balról jobbra haladó “Írás”. Nemcsak a ceruzafogás, hanem a logikus gondolkodás is fejlődik általa. (9.)

A képkirakó játékot összeállítva már a számjegyeket is felismerhetik a gyerekek. (10.)

A részekre bontás és újraalkotás képessége nagyon fontos a tanulási folyamatok során. Ez a képesség a betűelemek és szavak megfelelő leírásánál is jelentős lesz majd (például: lemaradnak-e az ékezetek, vagy egybeírja-e a szavakat).

A számolgatós játék során mindig eggyel több állattal találkozunk az úton. Ennek megfelelően kell megkeresni  a hiányzó képeket a sorban. (12.)

A kerítéssel elkerített udvarokban is úgy kell kiegészíteni az állatok számát, hogy mindig ugyanannyi kecske és juh legyen egy-egy udvarban. (13.)

Mindkét feladathoz tartoznak kivágható képek egy külön oldalon (11.)

A síkban történő tájékozódást gyakorolhatjuk az “Állatok háza” feladatokkal.

Figyeld meg jól, ki hol lakik az állatok házában! (14.) Keresd meg a képeken látható állatok szomszédait! Az első feladatnál csak egy szomszédot kell keresni (15.), aki az adott állat alatt, fölött, vagy mellett lakik. A második feladatnál már két szomszédot kell elhelyezni (16.), így nem csak egy viszonyítási pont lehetséges. Például: a malacka a kakas mellett lakik, a lovacska pedig a malac fölött.

Ehhez a játékhoz a kivágható képeken kívül (17.) üres sablonokat is kaptok (21-22-23. – ez nem szerepel a képen), így kedvetek szerint variálhatjátok a feladatot!

Az árnyképes memóriajáték szintén a vizuális észlelést és a vizuális emlékezetet fejleszti (18-19.),

Az elbújt állatok megtalálása és megszámlálása (20.) során pedig fejlődik a Gestalt látás, (az állatokat fel kell ismerni akkor is, ha csak egy részük látszik), a pásztázó szemmozgás és a vizuális figyelem is.

Gestalt látás megfelelő fejlettségi szintjén képesek a gyerekek egy ábra. kép hiányzó részletét is felidézni, gondolatban kiegészíteni. Ennek a képességnek a függvénye például, hogy képes-e a kisiskolás az egymás mellé írt betűket szavakként értelmezni.

Ha megtetszett az állatos játékcsomag, rendeld meg ide kattintva!

Leave a Reply